REFLECTIONS ON SUBJECTIVITY IN CIVIL ENGINEERING PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-260Keywords:
Subjectivity, Professional Performance, Representations, Engineering PracticesAbstract
Since the 1990s, several studies have highlighted the importance of seeking to understand the influence of subjectivity on professional performance. In this article, we present the result of a basic qualitative exploratory research on subjectivity in the daily practice of civil engineering from the representations of three professionals interviewed. In the light of the comprehensive interpretation, elements were sought to understand, essentially, how the engineer emotionally perceives his workday, and how those professional deals with emotions in his journey. The interviews revealed that the routine of this profession is characterized by frustration, anxiety, and strong demotivation, which inevitably compromises the performance and contributes to psychic-emotional illness in the profession. It is understood that a better treatment of the subject is necessary since graduation and in continued qualification to make professionals more prepared to deal with subjectivity in their daily lives, in view of the self-perception of incapacity and emotional exhaustion reported as constant in this area in which subjectivity is not even discussed and in which performance is linked only to rational aspects, which are insufficient for understanding of the complex nature of being and its dimensions of action.
Downloads
References
ALVES, Z. M. M. B.; SILVA, M. H. G. F. D. da. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 2, p. 61‑69, jul. 1992. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X1992000200007.
ASHFORTH, B. E.; HUMPHREY, R. H. Emotion in the workplace: A reappraisal. Human Relations, v. 48, n. 2, p. 97-125, 1995. DOI: https://doi.org/10.1177/001872679504800201.
BRASIL, L. L. Michel Pêcheux e a teoria da análise de discurso: desdobramentos importantes para a compreensão de uma tipologia discursiva. Linguagem: estudos e pesquisas, v. 15, n. 1, p. 171-182, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/lep.v15i1.25149.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Volume II. Tradução Klauss Brandini Gerhardt. São Paulo: Paz e Terrra, 1999.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperCollins, 1996. 456 p.
DAVEL, E.; VERGARA, S. C. Gestão com Pessoas, Subjetividade e Objetividade nas Organizações. In: DAVEL, E.; VERGARA, S. C. (Org.). Gestão com Pessoas e Subjetividade. São Paulo: Atlas, 2001. p. 31-56.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, v. 53, n. 6, p. 1024‑1037, 1987. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1024.
GONDIM, S. M. G; SIQUEIRA, M. M. M. Emoções e afetos no trabalho. In: ZANELLI, J. C.; BORGES-ANDRADE, J. E.; BASTOS, A. V. B. Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. p. 285-315.
HAMANN, R.; BERTELS, S. The institutional work of exploitation: Employers’ work to create and perpetuate inequality. Journal of Management Studies, v. 55, n. 3, p. 394-423, 2017. DOI: https://doi.org/10.1111/joms.12325
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
HANASHIRO, D. M. M.; TEIXEIRA, M. L. M. Gestão do Fator Humano: uma visão baseada na era digital. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2021.
LIKERT, R. The human organization: its management and values. New York; London: McGraw-Hill, 1967.
LOCKE, E. A.; LATHAM, G. P. A Theory of Goal Setting and Task Performance. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1990.
MATOS, D. A. S.; JARDILINO, J. R. L. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 20-31, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1893.
MAYO, E. Social problems of an industrial civilization. Boston: Division of Research, Graduate School of Business Administration, Harvard University, 1945.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
OLIVEIRA, A. C. A história oral: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 63-77, 25 dez. 2021.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 13. ed. Campinas, SP: Pontes, 2020.
ROETHLISBERGER, F. J.; DICKSON, W. J. Management and the worker: an account of a research program conducted by the Western Electric Company, Hawthorne Works, Chicago. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1939.
SCHMIDT, A. C. Riscos de Síndrome de Burnout em engenheiros civis: um estudo qualitativo. 2018. Artigo (Graduação) – Curso de Psicologia, Universidade do Vale do Taquari – Univates, Lajeado, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2282. Acesso em: 25 out. 2025.
SEIDMAN, G. Social movement unionism: from description to exhortation. South African Review of Sociology, v. 42, n. 3, p. 94102, 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/21528586.2011.621241.
SILVA, A. B. (Org.) Gestão de pessoas por competências nas instituições públicas federais. 2. ed. rev. e ampl. João Pessoa: Editora UFPB, 2021.