ETHNOLINGUISTIC SCENARIO: THE REMAINING NATIVE LANGUAGES IN THE MUNICIPALITIES OF SANTO ANTÔNIO DO IÇA AND AMATURÁ IN THE MICROREGION OF ALTO-SOLIMÕES/AM
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-264Keywords:
Ethnolinguistics, Sustainability, Native LanguagesAbstract
This article highlights the importance of studying ethnolinguistics in the Amazon. Under this logic, the assumptions of ethnolinguistics connect with the understanding of the study of language in relation to culture. In this context, the general objective of the study was to investigate the future of the remaining native languages in the municipalities of Santo Antônio do Içá and Amaturá, located in the Alto-Solimões microregion (AM), focusing on linguistic sustainability in the context of higher education. The analytical-methodological process of the study was based on the construction of prospective scenarios by Godet (2000), made possible by a bibliographic survey. The results indicate that in both municipalities, there is an Amazonian linguistic diversity that constitutes an invaluable intangible heritage, but which faces real risks of disappearance due to the lack of effective public policies. The sustainability of these languages requires coordinated actions between the State, universities, and indigenous communities, prioritizing the training of bilingual teachers and inclusive educational policies.
Downloads
References
CAPRA, Fritjof. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Cultrix, 2002.
FERREIRA, D. L.; RIBEIRO, E. M. Diversidade etnolinguística: as línguas nativas no Baixo Amazonas numa perspectiva sustentável. Monografia (Graduação em Letras) — Universidade do Estado do Amazonas, Parintins, 2020.
GODET, Michel. A caixa de ferramentas da prospectiva estratégica. Lisboa: CEP, 2000.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2022. Disponível em: [https://censo2022.ibge.gov.br/resultados.html] (https://censo2022.ibge.gov.br/resultados.html). Acesso em: 10 jun. 2022.
ISIDORO, E. Colonialismo linguístico e identidade cultural indígena. Revista de Estudos Amazônicos, v. 4, n. 2, 2006.
LYONS, John. Linguagem e Linguística: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS (PCN). Ensino Médio – Parte I: Bases Legais; Parte II: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000.
PEREIRA, E. Língua, território e memória indígena: fundamentos para uma educação bilíngue. Manaus: EDUA, 2011.
RIBEIRO, E. M.; FERREIRA, D. L. Sustentabilidade etnolinguística: as línguas nativas remanescentes no Baixo-Amazonas numa perspectiva interdisciplinar. Revista Ecos, v. 33, n. 2, Cáceres – MT, 2022.
RODRIGUES, Aryon Dall’Igna. Línguas nativas: 500 anos de descobertas e perdas. D.E.L.T.A., v. 9, n. 1, p. 83–103, 1993.
RODRIGUES, Aryon Dall’Igna. A originalidade das línguas indígenas brasileiras. ComCiência – Revista Eletrônica de Jornalismo Científico, SBPC, n. 23, ago. 2001.
SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.
SOARES, Luiz Felipe. Panorama da família linguística Macro-Tukano. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, v. 13, n. 1, 2021.
SOUSA, M. F.; ANTUNES, L. Etnolinguística e cultura: a linguagem como representação simbólica. Revista de Linguagem e Cultura, v. 9, n. 2, 2017.
UNESCO. Atlas das línguas em perigo no mundo. Paris: UNESCO, 2003.