BNCC AND THE COMPETENCIES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN CONTINUING EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-056Keywords:
Skills, Physical Education Teacher, BNCCAbstract
This study aims to identify the concept of Physical Education in the National Common Curricular Base (BNCC) and the competencies that Physical Education teachers must follow to implement the BNCC's proposal in their daily teaching practices. To this end, we mapped scientific production based on the state of knowledge, aiming to identify and systematize what has already been produced on the topic in a given time and space. The specific objectives sought to identify the BNCC's conception and the theoretical-methodological determinants presented in the document, as well as the competencies of Physical Education teachers in implementing the document's proposal in the context of basic education. We used Historical Dialectical Materialism as our research method. A bibliographic review included an analysis of the BNCC document, particularly the general and specific competencies of Physical Education. It was found that the Physical Education concept presented in the BNCC is based on students' adaptation to today's society through the acquisition of skills and abilities that structure the new educational thinking and provide sustainability for the process of productive restructuring. The BNCC advocates for Physical Education teachers to act competency-based, in order to engage with the new conditions of the world of work. Thus, the document establishes a connection between the competencies to be developed in students throughout their school career and the competencies that teachers need to develop in their daily pedagogical practice. Among the specific competencies for Physical Education teachers are planning and employing strategies to resolve challenges, interpreting and recreating values, meanings, and significance attributed to different physical practices, valuing collective work and taking a leading role in the development, experimentation, and appreciation of different physical practices.
Downloads
References
ANDRADE, Maria do Carmo Ferreira de. A formação de professores para o ensino e mediado pela metodologia por competências – a partir dos anos 70. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, 2015. Manaus. IFAM. Acesso em 27 de novembro de 2023. http://ppget.ifam.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/DISSERTA%C3%87%C3%83O-MARIA-DO-CARMO.pdf
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. MEC. Brasília, 2018a. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 07 jul. 2022.
BRASIL. Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Acesso em 22 de novembro de 2023. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
ENGUITA, Mariano Fernandez. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
GOMES, Gabriel Vielmo. Os ideários pós-modernos no mundo do trabalho: implicações para o campo de trabalho da educação física. Dissertação de Mestrado. Universidade de Santa Maria/Rs. 2022.
LAVOURA, Tiago Nicola. O ceticismo epistemológico e a agenda pós-moderna: implicações para o trabalho educativo. Filosofia E Educação, v.8 n.2, 2016. Acesso em 27 de novembro de 2023. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8646510
MARSIGLIA, Ana. Carolina. Galvão.; PINA, Leonardo Docena; MACHADO, Vinicius de Oliveira; LIMA, Marcelo. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da Escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, v. 9, n. 1, p. 107-121, abr. 2017. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/21835. Acesso em: 29 jan. 2023.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política - Livro I. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
NOGUEIRA, Adrynelli. Lemes.; BORGES, Maria. Célia. A Base Nacional Comum Curricular e seus impactos na formação continuada de professores da educação básica. Educação em Revista, Marília, v.21, n. 02, p. 37-50, 2020. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/9902 Acesso em 27 de novembro de 2023.
PASQUALINI, Juliana Campregher. Periodização do desenvolvimento psíquico à luz da escola de Vygotsky: a teoria histórico-cultural do desenvolvimento infantil e suas implicações pedagógicas. In: MARSIGLIA, Ana C.G. (Org). Infância e pedagogia históricas- crítica. Campinas, SP: Autores Associados. 2013.
RAMOS, F. K.; SOUZA, M. Educação Física e o mundo do trabalho: um diálogo com a atual Reforma do Ensino Médio. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 71-86, 2017.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11ª edição revista. Campinas/SP: Autores Associados, 2013.
SOARES, Patrícia Gavião; GONÇALVES, Nathalie Suelen; SANTOS, Thais de Lima; RUPPENTHAL, Raquel; MELLO, Elena Billig. BNC - Formação Continuada de professores da educação básica: competências para quem? Research, Society and Development, v. 11, n. 9, e46011932181, 2022.