PARADIGMATIC CHANGES IN THE PRONOMINAL SYSTEM: A SOCIOLINGUISTIC ANALYSIS OF THE THIRD PERSON PLURAL IN CAXIAS
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-064Keywords:
Variationist Sociolinguistics, Pronominal Subject, Linguistic Variation, Brazilian PortugueseAbstract
The completion of the pronominal subject is a recurring phenomenon in Brazilian Portuguese (BP), especially in structures that employ the third-person plural. The alternation between the completed subject (they/them/the personal) and the null subject (Ø) constitutes a syntactic variable that has attracted the attention of several language scholars due to reflective processes of change and variation in BP grammar. This article, based on Variationist Sociolinguistics, investigates the completion of the pronominal subject in the third-person plural in the speech of the Caxias community, located in the interior of Maranhão. The main objective is to describe the linguistic and social factors that condition the realization of the completed forms (they/them/the personal) as opposed to the null subject (Ø). To this end, interviews with 72 informants, stratified by sex, age group, and education, were tested based on the parameters of Variation Theory. Quantitative data analysis was performed using the GoldVarb X program. The results demonstrate that the subject's completion occurs with a frequency of 61.2%, favored primarily by the presence of elements between subject and verb, gerund verb tense, disyllabic verbs, interrogative sentences, and a higher level of elementary education. The study reinforces the hypothesis of an ongoing change in Brazilian Portuguese, in which the third-person plural tends to be completed.
Downloads
References
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor de língua materna: formando para a diversidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
DUARTE, M. E. L. A perda do princípio “Evite Pronome” no português brasileiro. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 28, p. 25–40, 1995.
DUARTE, M. E. L. A proposta de uma escola sociolinguisticamente sensível: o caso do sujeito pronominal. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 46, p. 55–67, 2004.
DUARTE, M. E. L. Do pronome nulo ao pronome pleno: a trajetória do sujeito no português do Brasil. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (Org.) Português Brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas, Ed. da UNICAMP. p.107-128, 1993.
DUARTE, M. E. L. Do pronome nulo ao pronome pleno: a trajetória do sujeito no português do Brasil. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (Org.) Português Brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas, Ed. da UNICAMP. p.107-128, 1993.
GALVES, C. O sujeito nulo no português do Brasil: um problema de mudança sintática. Revista do GEL, São Paulo, v. 8, p. 219–248, 1987.
GALVES, C.; FARINHEIRA, E. The status of null subjects in Brazilian Portuguese: a diachronic perspective. Revista da ABRALIN, v. 1, n. 1, p. 91–115, 2000.
GIVÓN, T. Topic continuity in discourse: an introduction. Amsterdam: John Benjamins, 1983. p. 1–41.
KATO, M. A. A gramática do letrado versus a gramática do falante nativo. DELTA, São Paulo, v. 15, n. esp., p. 391–409, 1999.
KATO, M. A. O aprendizado da escrita: algumas contribuições da linguística. São Paulo: Contexto, 1993.
KATO, M. A. O português falado da cidade de São Paulo: uma abordagem descritiva. São Paulo: Cortez, 1994.
LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
LOPES, R.; CYRINO, S. Questões na aquisição e mudança do português brasileiro: sujeito e objeto. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 48, p. 93–116, 2005.
LUCCHESI, D. O português afro-brasileiro: estudos sócio-históricos. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
LUCCHESI, D.; ARAÚJO, S. A teoria da variação linguística. Bahia, Vertentes do português popular do Estado da Bahia, 2012.
MIRANDA, Antônio Luiz Alencar. Atitudes Linguísticas dos falantes no Maranhão. Projeto de pesquisa aprovado pela FAPEMA e UEMA. Caxias: UEMA, 2016.
MOLLICA, M. C. BRAGA, M. L. Introdução à sociolinguística: o tratamento da variação. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
MOLLICA, M. C. Da linguagem coloquial à escrita padrão. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.
NARO, A.; SCHERRE, M. M. P. Ordem, som e sentido: estudos de variação linguística. Campinas: Parábola Editorial, 1991.
NUNES DE SOUZA, M.; MENDONÇA, C. E.; DUARTE, M. E. L. O sujeito nulo no português brasileiro: variação e mudança. Revista da ABRALIN, v. 9, n. 1, p. 41–60, 2010.
SANTOS, P. T. de A. Só um instante, senhora, que eu vou tá verificando se o livro tá disponível na editora: gerundismo, preconceito e expansão da mudança. 2008. 131 f. Dissertações (Mestrado em Linguística). Pós-Graduação em Linguística, Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
SAUSURRE, F. de. Curso de linguística geral. (Organizado por Charles Bally, Albert Sechehaye; com elaboração de Albert Riedlinger; prefácio da edição brasileira Isaac Nicolau Salum; tradução de Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein). - 27 ed. - São Paulo: Cultrix, 2006.
SCHERRE, M. M. P. Sociolinguística e ensino: ponto de partida. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.